BiSL Next – Voornemens voor 2019

Zo in de loop van januari is het nog net tijd voor goede voornemens.

Het goede voornemen voor deze site is om 2019 vooral te focussen op waar het werkelijk om draait bij IT. En dat is juist niet IT. Nog te vaak zijn we bezig met Agile, Scrum, DevOps en een enorme reeks aan verschillende technologieën komt daar als kers op de taart bovenop. Terwijl het eigenlijk alleen maar gaat om toepassing van IT.

Toepassen in producten en diensten en in bedrijfsprocessen. Natuurlijk ten bate van de klant. Maar als bedrijf mag je ook aan jezelf denken; als IT voor de interne organisatie een verbetering is, dan moeten we dat niet nalaten. Klanten zijn belangrijk, maar als bedrijf moet je ook blijven bestaan.

Juist daarom moeten we functioneel eens wat harder werken om IT duidelijk maken wat er aan de klantzijde werkelijk speelt. Zoiets simpels als:

“Onze hoogste prioriteit is het tevredenstellen van de klant door het vroegtijdig en voortdurend opleveren van waardevolle software.”

herkent u inmiddels vast. Het is het eerste principe uit het Agile Manifesto en wordt door velen gewoon als zoete koek geslikt. Maar met name over de woorden “door”, “vroegtijdig” en “voortdurend” kun je vanuit klantperspectief toch echt wel twijfelen. Het kan voor de klant helemaal waar zijn, maar ook totaal onwaar.

Stel dat het Agile Manifest niet door 17 IT’ers was opgeschreven, maar door 17 klanten, had dit principe dan in het Manifest gestaan? Ik denk het toch niet. We moeten hoognodig eens het NIVEA principe toe gaan passen: Niet Invullen Voor Een Ander. Dus als IT weer eens komt met een idee, natuurlijk helemaal 100% voor de klant en op zijn minst geweldig zo niet geniaal, zegt dan gewoon als klant zijnde gewoon eens keihard “nee”.

Toevallig schreef ik afgelopen twee weken aan een nieuw boek. Alleen al die twee weken is vanwege allerlei updates een paar uur arbeidstijd verloren gegaan. Het is maar zeer de vraag of die tijd vanwege de toegenomen functionaliteit ooit terugverdiend gaat worden. Bovendien: ik ben dan wel klant maar mij is niets gevraagd over die updates. IT doet gewoon maar. En dat laatste, dat was precies hoe het lang geleden ook ging. Toen ik zelf nog aan de IT kant werkte. Achteraf had ik er vreselijk spijt van dat we in die tijd niet meer naar de klant luisterden.

Als je kijkt hoe IT vandaag de dag nog steeds zwelgt in zelfbedachte hypes, trends, mindsets en wat al niet…dan stelt dat nog niet erg gerust. Zullen we gewoon eens proberen in 2019, mede met behulp van BiSL, IT op het goede spoor te krijgen? Bijvoorbeeld dat als wij als organisatie wendbaar willen zijn, dat we dan juist niet een IT willen die elke dag van de hak op de tak springt. Nee, we willen flexibele spullen, die we dan voor onze klanten zoveel mogelijk op maat kunnen inzetten. En daarbij kan volstrekt standaard soft- en hardware vaak heel goede diensten bewijzen. IT die het gewoon doet, stabiel en betrouwbaar is. Best saai eigenlijk.

Een voorbeeld? Op Overheid360.nl is het volgende bericht te lezen:

“De gemeenten Heerenveen, Lansingerland, Súdwest-Fryslân en Buren werken samen in het initiatief Open Webconcept om de digitale dienstverlening aan inwoners te verbeteren en kosten te besparen. Het uithangbord is hun gemeentelijke website die is gebouwd met WordPress en de module OpenPDC (producten en dienstencatalogus). Meer componenten volgen; het initiatief staat open voor andere gemeenten. “

Verrek… WordPress. Software waar vele, vele websites mee zijn gebouwd. Standaard software, maar wel met een rijke functionaliteit. Precies wat je in deze tijd nodig hebt om burgers van dienst te kunnen zijn. En dat is precies waar het om gaat.

Onze aanraders

Het basisboek “BiSL Next – in uitvoering” en de bijbehorende courseware kunnen wij van harte aanbevelen: