In DID worden vier perspectieven benoemd. Deze perspectieven geven een bepaalde “view” op elk van de beschreven domeinen, waardoor een bepaalde uitwerking kan worden gemaakt. De domeinperspectieven vormen binnen DID de kern van de uitwerking van het model. De vier perspectieven zijn achtereenvolgens:
Business
In het business perspectie- wordt naar de informatievoorziening gekeken vanuit de bedrijfsprocessen en bedrijfsonderdelen van de organisatie. Dit perspectief is, net als alle andere perspectieven, voor alle domains van belang en wordt daarom uitgewerkt in:
- Business-governance
- Businessstrategie
- Businessverbetering
- Businessoperatie
Data
In het Dataperspectief wordt ingezoomd op de eisen die door de business aan data worden gesteld en de kwaliteit van de data. Naast de functionaliteit die door de informatievoorziening wordt geboden is juiste, actuele, volledige data voor een organisatie van groot belang. Steeds meer data wordt opgeslagen in digitale en geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde systemen. Daarnaast worden er ook in de buitenwereld steeds meer eisen gesteld aan data en hoe een organisatie ermee omgaat (security, privacy, AVG). Tot slot worden over organisaties heen steeds vaker gegevens uitgewisseld wat het belang van de juistheid ervan verder vergroot. Dit perspectief wordt verder uitgewerkt in:
- Data-governance
- Datastrategie
- Dataverbetering
- Dataoperatie
Service
In het Serviceperspectief wordt de dienstverlening rondom de informatiesystemen onder de loep genomen. Immers, de gebruikersorganisatie wil niet alleen de kale informatiesystemen, maar ook ondersteuning, advies op bijvoorbeeld het gebied aan aanpassingen, sourcing-beleid, bewaking etc.. Dit perspectief wordt uitgewerkt in:
- Service-governance
- Servicestrategie
- Serviceverbetering
- Serviceoperatie
Technologie
Uiteindelijk speelt bij de realisatie van informatiesystemen technologie een belangrijke rol en daarom moet business-informatiemanagement zich daar ook intensief mee bezighouden. Natuurlijk wordt hier nauw samengewerkt met de IT-leveranciers, maar keuzes op technologie gebied hebben rechtstreeks gevolgen voor het gebruik van de informatiesystemen door de gebruikers. Dit perspectief wordt uitgewerkt in:
- Technologie-governance
- Technologiestrategie
- Technologieverbetering
- Technologieoperatie
Integratie van de verschillende perspectieven
Niet in DID uitgewerkt, maar in de praktijk wel noodzakelijk, is de integratie tussen de verschillende perspectieven. Je kunt bijvoorbeeld het domein Operatie natuurlijk vanuit verschillende perspectives bezien en uitwerken. Dat heeft ook waarde en is ook zinvol. Maar in de praktijk moeten er, uit welke invalshoek je het ook bekijkt, gewoon calls worden opgelost. Daarvoor is een integratie van de verschillende perspectieven nodig waardoor één, samenhangende set activiteiten ontstaat waarmee het domein Operatie in de praktijk kan worden gebruikt.
Onze aanraders
Het praktisch gerichte boek “BiSL Next – in uitvoering”, de bijbehorende courseware en het basisboek “BiSL Next – een framework voor business informatiemanagement” kunnen wij van harte aanbevelen. De boeken zijn online te koop via o.a. Managementboek.
Klik op onderstaande afbeeldingen om bij het boek van je keuze te komen.