Het bestaan van BiSL Next, de nieuwe versie van BiSL, begint langzamerhand door te dringen. En dat is mooi. Maar wat kun je er nu eigenlijk mee, vergeleken met de inmiddels al lang bestaande BiSL Foundation?
Laten we beginnen met een paar voordelen. Met name de invalshoek van data en technologie zijn echt mooie toevoegingen. Data wordt binnen veel bedrijven gezien als een belangrijk asset waar de komende jaren veel profijt van wordt verwacht. Het is een interessant, uitdagend nieuw stuk vakgebied waar je functioneel je tanden in kunt zetten. Ook de technologie-invalshoek is, hoewel het even puzzelen blijft, van waarde. Door naar IT te kijken als een technologisch fenomeen kun je er functioneel voordeel mee behalen.
Wat maakt BiSL Next echter moeilijk als je kijkt naar de directe toepasbaarheid? Net zo mooi als het model is, is juist dat model ook wel een beetje lastig. Een behoorlijk obstakel vormen de vier perspectieven. Elk domein, dus bijvoorbeeld Operations, wordt uitgewerkt vanuit vier perspectieven: Business, Data, Service en Technology. Dat is mooi. Alleen, in de praktijk heb je niets aan perspectieven, je hebt iets aan een werkend Operations domein. En die totaal-uitwerking, die ontbreekt (nog). Om het probleem te illustreren kun je de volgende simpele vraag stellen: Hoe wordt in BiSL Next een call afgehandeld? Je zult snippers van het antwoord op diverse plaatsen tegenkomen.
Is het erg dat er meer praktische uitwerkingen van BiSL Next moeten worden gemaakt? Nee, zeker niet. Maar dat wordt wel tijd. Zodat dit nieuwe model in de komende tijd breed wordt omarmd, en de voordelen ook werkelijkheid worden.