BiSL Next – Drivers

Drivers zijn triggers om “iets” op functioneel gebied te doen. Kort samengevat gaat het om:

“De juiste dingen doen om de juiste reden”

Binnen het BiSL Next model worden vier drivers onderscheiden die in twee tweetallen zijn vormgegeven: Need – Value en Capability – Mission. De vier drivers zijn toepasbaar op alle domeinen in BiSL Next. De mate van toepasbaarheid kan per domein verschillen vanwege de verschillende focus van de domeinen.

Need (behoefte)

Need is de eerste driver en betreft de behoefte aan een informatieservice van een organisatie. Een informatieservice is opgebouwd uit drie componenten:

  1. functionaliteit
  2. data
  3. technologie

Bij een informatieservice moeten de navolgende aspecten worden uitgewerkt:

  1.  kwaliteit (wat moet worden geleverd)
  2. tijd (planning, wanneer moet worden geleverd, wie doet de levering?)
  3. afspraken (hoe, wanneer en waar moet worden geleverd)
  4. kosten (tegen welke kosten moet worden geleverd)

Value (waarde)

De informatieservices en -systemen moeten vanzelfsprekend ergens in de waardeketen van een bedrijf iets toevoegen.  De waarde wordt gecreëerd door een samenspel van de informatieservices en -systemen en business informatiemanagement.

Mission (missie)

Een missie heeft voor een bedrijf een externe focus; wat wenst het bedrijf bij te dragen aan de wereld, wat is de reden van bestaan?  Vervolgens kan deze missie worden uitgewerkt voor de interne informatievoorziening en business informatiemanagement.

Capability (mogelijkheden)

Capabilities vormen de beschikbare mogelijkheden om de missie in te vullen.  In BiSL Next is hierbij te denken aan competenties, vaardigheden, middelen, kennis etc.) Specifieke capabilities zijn uitgewerkt in:

  • Capacity management
  • Financial management
  • Availability management
  • Business continuity management
  • Business process development
  • Information chain partner management
  • Supply chain management
  • User relationships
  • Supplier relationships
  • Supplier management
  • The intelligent customer capability
  • Technology oversight
  • Standards oversight
  • Information portfolio management